Săvârșin; colecția regală de jeep-uri

atelierul auto regele mihai
Imagine din interiorul Ateleirului Auto al Regelui Mihai de la Domeniul Regal Savarsin
buton share Facebook       buton share Facebook

Casa Regală a pus la dispoziția publicului Muzeul Regal al Automobilului și Atelierul Auto al Regelui Mihai. Oricine dorește le va putea vizita, accesul fiind permis vineri, sambata și duminica, până în octombrie. Este ceea ce am dorit de foarte multă vreme să văd. De fapt tot Domeniul Regal de la Săvârșin a fost ceva așa… intangibil pentru o lungă perioadă de timp.

Atelierul Auto a fost ca un magnet pentru mine. Așadar, în urmă cu vreo câteva zile am vizitat și eu Domeniul de la Săvârșin. Voi începe cu a vă informa, pe scurt, povestea „jeep-urilor regale”.

Piesele de rezistență: Bantam, Willys și Ford

Există trei tipuri de Jeep, adică mașina militară așa cum o știm noi din filmele cu scene de război. Acestea sunt cunoscute după producătorii lor. Respectiv Bantam Car Company, Willys și Ford. Istoria acestei mașini a început în 1939 când armata americană avea nevoie de o mașină bună la toate. Să meargă peste tot, pe orice tip de teren și să fie ușor de întreținut. Bantam a reușit să creeze Jeep-ul în doar 75 de zile, atât cât era termenul fixat de armată.

masini jeep colectia regala Savarsin
Masinile Jeep, Muzeul Regal al Automobilului

Chiar dacă Willys nu s-a încadrat în criteriile de timp, armata le-a încredințat lor contractul, în ideea că totuși aveau o capacitate de producție mai mare, o organizare mai adecvată unei astfel de comenzi. Ca o compensație, Bantam a primit totuși și ea un contract de 3000 de mașini. Apoi, jeep-ul, așa cum îl știm noi a rămas să fie dezvoltat de Willys.

Din istoria jeep-ului face parte și Ford

Însă evoluția războiului și nevoia de tehnică militară au determinat intrarea în joc și a altui mare producător de mașini. Este vorba de Ford. Astfel, până în 1945 s-au produs 660.000 de jeepuri. De remarcat un fapt mai puțin cunoscut. Peste jumătate din jeepuri au fost produse de Ford. Totuși, după război, Willys Overland a preluat dezvoltarea integrală a proiectului. În 1952 se producea mașina cu nr. 1.000.000, tot în acel an fiind produs și primul jeep în varianta civilă.

Numele de Jeep vine de la termenul folosit de armată în faza inițială, respectiv acela de „general purpose vehicle”. Acesta era folosit în vorbirea curentă ceva de genul „gee pee”, iar apoi a ajuns jeep. Mașina se va impune nu neapărat datorită a cine știe ce calități tehnice, ci mai ales va reprezenta spiritul de luptă și curajul american.

Fiind o mașină bună la toate, jeepul va fi folosit în orice ipostază era posibil, era mașină de dus soldați, ofițeri, era tractor sau scut împotriva gloanțelor. De asemenea, a fost folosit inclusiv ca altar pentru morți în apropierea câmpului de luptă. Oriunde găseai un american, trebuia să te aștepți că vei vedea cât de curând și un jeep.

Jeep va deveni atât nume propriu, reprezentând marca Jeep cât și substantiv comun, jeep simbolizând în timp o dorință de libertate și aventură. Cum se deosebeau jeep-urile produse în anii războiului între ele!? Voi reveni asupra acestui subiect, dar dacă nu aveți răbdare vă invit să citiți pe Patreon.


Become a patron!Apasă butonul și adu-ți contribuția la acest super blog! Nimic din lumea asta nu se face fără bani…

» Vezi și Muzeul Regal al Automobilului

SEO Timisoara, administrare si promovare
Despre mateibit Articolele 190
Fost ziarist, acum sunt blogger. Locuiesc in Timișoara și mă ocup de site-uri. În afară de a scrie pe bloguri și de a face fotografii mă ocup de conținutul site-urilor. De SEO, de promovare, de web design de administrarea acestora. Se mai numește și creator de conținut