Proiect SEO-Tim

Programul de bugetare participativă susținut de Consiliul Județean Timiș s-a încheiat. Proiectele au fost depuse și analizate. Conform programului, cred că s-a și trecut la implementarea acestora. Prezint mai jos proiectul pe care l-am depus eu. Și care nu a fost validat. Probabil vă întrebați de ce îl public!? Probabil pentru că vreau să-l fac cunoscut, să aflu dacă și alții au aceeași părere cu mine. Pentru că, nu știu de ce, senzația mea este că am fost luat peste picior. Mai mult, pus la index. Pentru că am îndrăznit să spun că de multe ori până acum s-au aruncat banii pe fereastră cu aceste proiecte.
O să spuneți că mă cred buricul pământului. N-aveți decât, puteți gândi și spune tot ce doriți, la fel ca mine. Nu sunt supărat că mi-a fost respins proiectul, putea să spună că nu e bine scris, nu e realizabil, orice, dar nu motivația că este incompatibil cu strategia de dezvoltare a județului! Zău? Dar să arunci banii pe fereastră este o strategie? În fine, nu vreau să conving pe nimeni de nimic. Mai jos aveți proiectul, aici nu am atașat toată documentația anexată, decât un singur document. (Cine e curios i-o trimit in privat.) Nu vreau să conving pe nimeni de nimic, e site-ul meu și atâta vreme cât nu încalc legea pot să scriu ce vreau. Iar opinia mea este aceea că administrația publică e populată cu habarniști.  Dar citiți mai jos proiectul depus de mine. 

Proiectul meu propune un site care să scoată în evidență valorile din Timiș și Timișoara. Ceea ce în momentul de față nu este suficient. Spun acest lucru pentru că, așa după cum se va vedea în continuare, ceea ce există în momentul de față nu servește județului și orașului în mod satisfăcător. Ba, aș putea spune, ceea ce s-a făcut până acum în domeniul prezenței online a fost realizat fie cu mare lejeritate și superficialitate, fie cu metode și tehnici care au fost depășite.

Site-ul va conține informațiile de bază despre județ. Intenționez să introduc reportaje din lumea reală cu locuri și oameni care merită cunoscuți.

Trebuie înțeles că nu are sens să introduci muncă și informații într-un site dacă acesta nu va fi găsit de utilizatorii care au nevoie. De cei cărora le este adresat în principiu site-ul respectiv. Altfel spus, degeaba ai un site dacă informațiile din el circulă greu.

Asta ar trebui să facă site-urile care prezintă Timișul și Timișoara. Nu se întâmplă așa, mai jos veți și observa de ce. Toate însă se pot corecta. Prin tehnicile de „search engine optimization” (SEO) putem scoate tot ce este mai bun din noi. Putem arăta tot ce vrem lumii.

Ar fi mai simplu să corectăm ce există? Viața reală sugerează o altă soluție. Construim ceva nou pe principii sănătoase, moderne și care se vor putea adapta cu ușurință. În paralel modernizăm vechiul. De ce această cale!? Pentru că Google, cel care trebuie să fie partenerul nostru, înregistrează mai ușor ce este nou decât să reactualizeze o informație. Noi nu avem timp să așteptăm actualizările! Imediat vom fi Capitală Culturală Europeană.

Mai trebuie înțeles un lucru: orice proiect de prezență online trebuie administrat în permanență. Mereu actualizat, mereu perfecționat. Altfel se aruncă banii pe fereastră…

​Adevărata Timișoară și Timiș din online

Administrațiile de până acum au cheltuit bani cu site-uri de prezentare care de fapt nu promovează și nu mai sunt actualizate. Site-urile respective nu „lucrează” conform scopului pentru care au fost create. Dăm exemple. Ne considerăm străini de Timiș și de Timișoara, am venit în vacanță și vrem să vedem, să vizităm…

​Istoria Timișoarei și a Banatului

Te-ai aștepta ca informații despre istoria Timișoarei și/sau a Banatului să afli de pe site-ul Muzeului Național al Banatului (MNAB). Probabil însă că nu sunt relevante dacă Google le arată în pagina a patra și a șaptea… (vezi foto)

istoria timisoarei
Muzeul Banatului pe Google dupa Istoria Timisoarei, istoria Banatului

Dar nu informația în sine este deficitară, ci felul în care a fost ea pusă în site, modul de scriere/realizare al codului sursă al paginilor web.

O exemplificare a felului în care indexează Google paginile site-ului MNAB se vede din foto3. Programatorul s-a jucat și a uitat să-și șteargă urmele… Dacă vă uitați la foto4, veți observa că din codul sursă lipsește informația de bază despre fotografie. (Tehnic vorbind, eticheta alt are un spațiu gol, acolo ar fi trebuit să scrie ceva de genul alt=”pictura cu castelul huniazilor din Timisoara”.) O mulțime de erori și omisiuni de acest gen, toate la un loc fac ca site-ul să lucreze la o capacitate redusă.

​Arta populară și Muzeul Satului

Un călător în Timișoara este mai probabil să nu știe că aici există un muzeu al satului. Poate că l-ar interesa „arta populară”. Caută pe Google și primește informații conform celor din doc1 care-l duc la magazine online, la vanzari pe OLX, la articole din ziare, oriunde numai la Muzeul Satului Bănățean nu!

Să nu ne iluzionăm că dacă va rafina căutarea și va cere către Google „artă populară bănățeană”, călătorul va primi un rezultat mai favorabil nouă. Nu! Chiar și așa, muzeul satului din Timișoara se află pe pagina a doua. Vezi foto6

Trebuie ținut cont de comportamentul utilizatorilor. Aproape nimeni nu caută „artă populară bănățeană”, ci simplu „artă populară”. Aceasta pentru că Google va oferi informațiile relevante din apropierea celui care caută, oricât de general ar fi termenul de căutare.

​Muzeul balnear Buziaș

Cine caută pe internet „muzeu Buziaș” va obține ceva similar cu foto 1. Remarcabilă imaginea cu un grilaj de poartă închisă și nicidecum un exponat reprezentativ al muzeului balnear. Dacă te uiți la imaginile de pe Banatour vezi același grilaj, o fotografie cu o clădire neîngrijită, o siglă pe un perete, vezi foto2

Citind comentariile celor care au vizitat muzeul constați că se referă la o ruină, ceva jalnic, neîngrijit… De fapt site-ul Banatour nu a mai fost actualizat.

Or, în aceste condiții, în care pregătim site-uri, băgăm bani în ele dar totuși nu sunt găsite de către potențialii utilizatori, de către cei care au nevoie de informațiile respective, nu vi se pare o risipă perpetuă?

​Cine caută pe Google după muzeu în Timișoara?

Să observăm comportamentul utilizatorului-turist în oraș, acesta nu caută „muzeu timișoara” ci pur și simplu „muzeu”. Statistica confirmă. Dacă ne uităm pe datele de pe Google Trends, cele care dau cifre statistice exacte, doar din București și străinătate se formulează astfel de cereri.

Notă: Cercetările au în vedere ultimii cinci ani, pentru a se evita speculațiile despre irelevanță din cauza pandemiei.

Vezi Google Search interesul pentru căutările de muzee

Ce concluzii putem trage?…

  • Site-urile care ar trebui să fie reprezentative pentru Timiș și Timișoara sunt din păcate destul de puțin relevante;
  • Rezultatele căutărilor de pe Google se datorează în principal muncii așa numiților „local guide”, de fapt persoane private care comentează și adaugă locații pe Google Maps. Opiniile exprimate în review-uri nu reprezintă decât foarte rar aprecieri bazate pe cunoștințe exacte;
  • În descrierile locațiilor din județ și din Timișoara apar părerile vizitatorilor sau scurte citate din texte preluate de pe site-uri sau câteva cuvinte din știri de presă. Senzația este că se lasă totul la voia întâmplării, dacă recenziile sunt binevoitoare, dacă știrile de presă sunt favorabile… Nu este premiza pentru dezvoltarea durabilă în domeniul turismului și al culturii. Parcă totul merge din inerție, ce-o fi o fi…

Autor proiect: Matei Bîtea, fost jurnalist, acum freelancer. Informații pe site-ul www.789.ro și https://media.fotomat.ro/despre/